Wat is de microconversie?
Microconversies zijn acties (of reeksen acties) die uw websitebezoekers uitvoeren die aangeven dat ze waarschijnlijk zullen converteren. Uiteindelijk zijn macroconversies wat een website hoopt te bereiken, terwijl microconversies de kleinere stappen zijn die naar die grote doelen leiden. Als het gaat om ecommercebedrijven, is een macroconversie de daadwerkelijke aankoop van een product. Zeer weinig websitebezoekers zouden echter een product kopen tijdens hun eerste bezoek. Acties zoals het doorbladeren van een productpagina of het toevoegen van een product aan een winkelwagentje kunnen worden beschouwd als microconversies, omdat ze uiteindelijk kunnen resulteren in daadwerkelijke conversies.
Marketeers houden microconversies doorgaans bij om een aantal redenen:
- Microconversies kunnen u meer inzicht geven in hoe uw bezoekers omgaan met uw website dan u zou kunnen vinden door alleen macroconversies bij te houden.
- Het helpt marketeers om zwakke punten in hun verkoop- of marketingtrechters te ontdekken waar websitebezoekers afhaken en het primaire doel (conversie) niet bereiken.
- Optimaliseren voor microconversies kan helpen zorgen voor een positievere gebruikerservaring, een betere klantenreis en uiteindelijk leiden tot hogere conversiepercentages.
Voorbeelden van microconversies
Het basisvoorbeeld van een microconversie is een kleine actie die voor een gebruiker misschien onbelangrijk lijkt, maar die uiteindelijk de kans op conversie kan vergroten. Over het algemeen kunnen microconversies in twee soorten worden ingedeeld:
- Procesmijlpalen: dit zijn microconversies die bezoekers naar een macroconversie leiden.
- Secundaire acties: dit zijn wenselijke acties die mogelijk niet direct tot conversies leiden, maar wijzen op mogelijke toekomstige macroconversies.
De voorbeelden van zowel procesmijlpalen als secundaire acties zijn de volgende:
- Aanmeldingen voor emailnieuwsbrief
- Abonneren op RSS-feed of updates
- Een account aanmaken op uw website
- Aanmelden voor een proefperiode
- Beginnen met het invullen van een formulier
- Een eBook, een whitepaper, een casestudy downloaden
- Een video kijken, een presentatie bekijken
- Door een bepaald aantal pagina’s op uw website bladeren
- Een productzoekopdracht uitvoeren, op een zoekresultaat klikken
- Door een bepaald aantal producten bladeren
- Producten toevoegen aan verlanglijst/winkelmandje
- Reacties achterlaten op uw blogposts
- Inhoud delen of uw merk vermelden op sociale media
Identificatie van de juiste microconversiedoelen voor uw website met behulp van Google Analytics
Om de juiste microconversiedoelen voor uw website te definiëren, moet u uw belangrijkste conversietrechters identificeren, d.w.z. de reeks gebruikersacties die gebruikers dichter bij macroconversies brengen die de bedrijfsdoelstellingen van uw bedrijf weerspiegelen.
Vervolgens kunt u uw conversietrechter valideren door het gedragsstroomrapport in Google Analytics (Gedrag > Gedragsstroom) te bekijken om te zien hoe uw bezoekers daadwerkelijk door uw website stromen. Gebruikersonderzoeken op locatie kunnen ook helpen bij het verifiëren van uw beste reeks microconversies.
Bijhouden van de microconversies in Google Analytics
Microconversies kunnen worden gevolgd door verschillende analyseplatforms te gebruiken. De meest voorkomende is Google Analytics. Hiermee kunt u microconversies registreren, zowel als gebeurtenissen als als doelen. U kunt tot 20 doelen instellen in Google Analytics waarmee u microconversies kunt bijhouden vanaf het moment dat een potentiële klant op uw website terechtkomt totdat deze wordt omgezet in een betalende klant. GA biedt 4 verschillende soorten doelen die u kunt instellen (u kunt ze vinden in Beheerder > Beeld > Doelen > Nieuw doel-knop):
- Bestemmingsdoelen: een gebruiker bezoekt een bepaalde pagina
- Duurdoelen: een bezoeker brengt een bepaalde hoeveelheid tijd door op de pagina
- Doelen pagina’s per sessie: een gebruiker bekijkt een bepaald aantal pagina’s in een bepaalde sessie
- Gebeurtenisdoelen: een gebeurtenis die wordt geactiveerd door de actie van een gebruiker
U kunt microconversies ook bijhouden als gebeurtenissen met Google Tag Manager. Gebeurtenissen zijn eenvoudigweg gebruikersacties zoals klikken op een knop, aanmeldingen voor nieuwsbrieven, bestandsdownloads, videoweergaven, enz. Google Tag Manager helpt u bij het definiëren van de gebeurtenissen die u wilt bijhouden, maar u heeft nog steeds Google Analytics nodig om de gegevens te bekijken en te analyseren.
Hoe de microconversieratio te berekenen
Microconversiepercentages worden op dezelfde manier berekend als macroconversiepercentages. Om uw conversieratiopercentage te krijgen, moet u het totale aantal conversies in een bepaalde periode delen door het totale aantal sessies of unieke bezoekers of leads (op basis van wat u precies heeft gedefinieerd als uw conversiegebeurtenis) en vermenigvuldigen het met 100. De formule kan worden toegepast op zowel macro- als microconversies:
Als ecommercebedrijf wilt u misschien microconversies bijhouden voor elke stap van uw conversietrechter om erachter te komen waar gebruikers afhaken. Om bijvoorbeeld het microconversiepercentage te berekenen voor het verlaten van de kassa (percentage voor het verlaten van de winkelwagen), deelt u het aantal voltooide aankopen door het aantal winkelwagentjes dat door gebruikers is gemaakt en vermenigvuldigt u dit vervolgens met 100. Dus als 200 gebruikers uw producten hebben gekocht van de 1000 gemaakte winkelwagentjes is uw verlatingspercentage 20% (200/1000 = 0,2*100 = 20%). Een hoog verlatingspercentage geeft aan dat er bepaalde pijnpunten zijn in uw afrekenproces.
Frequently Asked Questions
Wat is de microconversie?
Microconversies zijn kleine acties die door uw websitebezoekers worden ondernomen om hun interesse in uw producten of services aan te geven en die uiteindelijk kunnen leiden tot daadwerkelijke conversies (macroconversies). Door microconversies bij te houden, kunt u een dieper inzicht krijgen in het gedrag van uw bezoekers, zwakke schakels in uw verkooptrechter identificeren en u helpen de UX van uw website te optimaliseren voor hogere conversiepercentages.
Wat zijn voorbeelden van microconversies?
De voorbeelden van microconversies kunnen acties zijn voor gebruikersbetrokkenheid, zoals aanmelden voor uw nieuwsbrieven, een account maken op uw website, reageren op of uw inhoud delen op sociale media, eBooks downloaden, een bepaald aantal pagina's doorbladeren of specifieke pagina's bezoeken ( zoals productpagina's), het nemen van bepaalde stappen richting het afrekenen (een product toevoegen aan een winkelwagentje), enz.
Hoe bepaalt u met Google Analytics de juiste microconversiedoelen voor uw website?
Om de juiste microconversiedoelen voor uw website te identificeren, moet u een duidelijk begrip hebben van uw belangrijkste conversietrechters en uw macroconversiedoelen die overeenkomen met uw bedrijfsdoelstellingen. U kunt dan het gedragsstroomrapport in Google Analytics bekijken of gebruikmaken van gebruikersonderzoeken ter plaatse om de juiste microconversiereeks voor uw website te valideren.
Hoe microconversies bijhouden in Google Analytics?
Er zijn twee manieren waarop u Google Analytics kunt gebruiken om microconversies bij te houden voor uw conversieratio-optimalisatie. Met de eerste kunt u microconversies volgen met behulp van doelen. U kunt kiezen uit 4 verschillende soorten doelen (bestemming, duur, pagina's per sessie, evenementdoelen). De tweede optie is het gebruik van Google Tag Manager samen met Google Analytics voor het bijhouden van microconversies als gebeurtenissen.
Hoe berekent u de microconversieratio?
Microconversiepercentages en macro-conversiepercentages worden berekend met dezelfde formule. Om uw microconversiepercentage te berekenen, hoeft u alleen maar het totale aantal conversies voor een bepaalde periode te delen door het totale aantal sessies, unieke bezoekers of leads (afhankelijk van hoe u uw conversiegebeurtenissen heeft ingesteld) en dit vervolgens vermenigvuldigt. dat aantal met 100.
Ontdek de kracht van HTML, de opmaaktaal die elke webpagina tot leven brengt. Leer hoe HTML-tags de weergave van tekst en afbeeldingen op het web bepalen. Verken ook aanvullende tools zoals de BusinessDirectory WordPress-module en WorldPay-integratie, waarmee u uw affiliate marketing kunt verbeteren met Post Affiliate Pro. Start gratis en boost uw omzet met de beste partnersoftware!
Ontdek de kracht van een effectieve metabeschrijving voor SEO en bezoekersbetrokkenheid. Leer hoe je met belangrijke trefwoorden en de juiste lengte een indrukwekkende metabeschrijving maakt die je webpagina's naar nieuwe hoogten tilt. Bezoek onze site voor meer tips en een gratis proefperiode met Post Affiliate Pro!